کد مطلب: 138825
نشست ديپلمات‌هاي 1+5 با سناتورهاي دموکرات‌ براي جلوگيري از رد «برجام» در کنگره
تاریخ انتشار : 1394/05/17 07:59:41
نمایش : 1897
ديپلمات‌هاي کشورهاي گروه 1+5 نشستي با 30 نماينده دموکرات کنگره براي جلوگيري از رد «برنامه جامع اقدام مشترک» در اين نهاد آمريکايي برگزار کرده‌اند.













به گزارش هفت چشمه به نقل از خبرگزاري فارس، در حالي که کاخ سفيد اطمينان خاطر داده از آرا کافي براي حفظ وتوي باراک اوباما، رئيس‌جمهوري آمريکا در برابر رد توافق در کنگره برخوردار است، برخي از متحدان نزديک آمريکا، اطمينان کمتري در اين باره دارند و برنامه‌هاي خود را به گونه‌اي تنظيم کرده‌اند که بتوانند با قانونگذاران دموکرات آمريکا ديدار و آنها را به حفظ سند امضا شده در وين متقاعد کنند.
فارن‌پاليسي با اعلام اين خبر نوشت در نشست نادري که چند روز پيش پشت درهاي بسته بين نمايندگان 6 کشور با تقريباً 30 سناتور دموکرات برگزار شد، هشدارهاي لازم درباره رد سند پاياني مذاکرات هسته‌اي اعلام شد.
فيليپ آکرمن، سفير موقت آلمان در آمريکا روز پنجشنبه گفت: «احتمال رد توافق هسته‌اي ما را عصبي مي‌کند. رد اين توافق براي هر کشور اروپايي، يک کابوس است.»
در نشست غيرعلني روز سه‌شنبه سناتورهاي دموکرات انتقادات خود از برجام را مطرح کرده و ديپلمات‌ها به آنها پاسخ داده‌اند.
کنگره آمريکا قرار است ماه آينده، مطابق مفاد قانوني که چند ماه پيش به امضاي باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا هم رسيد به برجام رأي مثبت يا منفي بدهد.
در نشست روز سه‌شنبه که يک دستيار سناتور «ديک دوربين» برگزاري آن را در گفت‌وگو با فارن‌پاليسي تأييد کرد، برخي از نمايندگان دموکرات درباره واکنش 1+5 به رد توافق در کنگره ديدگاه‌هاي مبهمي ابراز کرده و درباره احتمال عقد «توافقي بهتر» سوال کردند.
بنا به گفته دو نفر از حاضران در نشست مزبور، «پيتر وستماکوت» سفير انگليس احتمال توافق بهتر با ايران را غيرممکن دانست. او درباره احتمال فروپاشي نظام تحريم‌ها در صورت رد توافق در کنگره هم هشدار داد، ديدگاهي که «سرگئي کيسلياک»، سفير روسيه در آمريکا هم آن را تأييد کرد.
يک سخنگوي سفار انگليس از اظهارنظر درباره جزئيات نشست غيرعلني روز سه‌شنبه خودداري کرد اما گفت موضع لندن واضح است: «اگر کنگره اين توافق خوب را رد کند و آمريکا مجبور به خروج از آن شود، ايران با يک برنامه هسته‌اي نامحدود با ترتيبات نظارتي ضعيف‌تر مواجه خواهد شد؛ اجماع بين‌المللي فعلي درباره تحريم‌ها از بين خواهد رفت و اتحاد جهاني و فشار بر ايران، آسيب جدي خواهد ديد.»
آکرمن گفت در اين نشست با تأکيد بر «دوستي بي‌نظير آلمان با اسرائيل در ميان کشورهاي اروپايي» درخواست خود از قانونگذاران آمريکايي را مطرح کرده است.
آکرمن در جمع تعداد اندکي از خبرنگاران، از جمله خبرنگار فارن‌پاليسي در مقر سفر آلمان در آمريکا گفت: «ديدگاه ما واقعاً اين است که اسرائيل با اين توافق، امن‌تر مي‌شود.»
انتهاي پيام/
 
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg